Italië aan de schelde
In de 16de eeuw werden, ver van de plaats van oorsprong, prenten gemaakt naar de grote meesters van de Italiaanse renaissance. Men kopieerde volop naar bestaande Italiaanse grafiek en bracht tekeningen mee naar het Noorden om ze hier in het koper te snijden.
Al van bij het begin speelden Hieronymus Cock en Volcxken Diericx een belangrijke rol in de artistieke uitwisseling tussen Italië en de Nederlanden. In 1550 haalden zij Giorgio Ghisi (1520-1582) naar Antwerpen. Met zijn gevarieerde arceerpatronen en zijn vermogen om ruimtelijkheid te suggereren zou hij een omwenteling teweeg- brengen onder de graveurs ter plaatse.
Naast monumentale fresco's van Rafaël (1483-1520) bracht hij voor In de Vier Winden ook werk van Agnolo Bronzino (1503-1572) en Giovanni Battista Bertani (ca.1516-1576) in prent. De nieuwsgierigheid bij liefhebbers naar de laatste ontwikkelingen in de Italiaanse kunst werd ermee bevredigd. Kunstenaars die zich in een moderne beeldtaal wilden uiten, kregen voorbeelden aangereikt waardoor ze zich lieten inspireren.