'Plus Ultra'.
Het rijk waar de zon nooit onder gaat
Onder de regering van Keizer Karel V (1500 - 1558) maakten de Nederlanden een bloeiperiode door binnen het Habsburgse wereldrijk. Terwijl Antwerpen in Noordwest-Europa een toonaangevende rol speelde op economisch gebied, was het nabije Brussel rond het midden van de 16de eeuw een politiek centrum van formaat. Deze centralisatie van geld en macht in een klein en dichtbevolkt gebied was een vruchtbare voedingsbodem voor kunsten en wetenschappen.
Talrijke opdrachten voor kunstenaars gingen in het midden van de 16de eeuw rechtstreeks uit van de leden van de keizerlijke familie en hun entourage.Verder trachtten edellieden, burgers en diverse burgerlijke en kerkelijke overheden in de gunst van het hof te blijven door de vorsten te laten verheerlijken in de meest uiteenlopende media: van monumentale efemere constructies en lofdichten tot de frontispices van boeken of de versiering van kaarten. De uitgaven van Hieronymus Cock in deze zaal zijn in deze context ontstaan.